Kurum Kültürü Kağıt Üstünde Kalmamalı!

“Kültür Nedir?” diye sorulduğunda sözlüğe başvurmadan, kitap karıştırmadan cevaplaması pek kolay değil. Çünkü hem çok boyutları olan, hem de çok fazla sınırları çizilebilen, formüllerle sayılarla ifade edilebilen somut bir olgu değildir. Kabaca kültürü tanımlamak gerekirse “Bir milletin, bir insan topluluğunun taşıdığı tüm değerler” olarak tarif edebiliriz.

Kültür olgusunun olmazsa olmazı o halde insan; yani insan yoksa bir kültürden söz etmek çok mümkün değil. Dahası biz kültür derken bir milletin, bir topluluğun kültüründen bahsediyoruz. Örneğin ‘Fransa kültürü’, ya da ‘İtalya kültürü’ demiyoruz da, onun yerine ‘Fransız kültürü’ ve ‘İtalyan kültürü’ diyoruz. O ülkedeki insanların yaşam tarzı ve taşıdığı tüm değerler oranın kültürünü oluşturuyor.

IMG_2982.JPG

Her ülkenin kendine has kültürü olduğu gibi şirketlerin de, kurumların da kendine has kültürleri var. Kurum kültürü de birçok olgunun, birçok boyutun bir araya gelmesiyle oluşuyor.

En başta şirketin kuruluşu ve tarihi, yer aldığı sektörün özellikleri, şirketin varoluş sebebi ve amacı, misyonu vizyonu ve bunlara nasıl ulaşacağını gösteren değerleri ve yönetim stratejisi, felsefesi. Daha sonra çalışma şekli, etik ilkeler, organizasyon yapısı, çalışanların unvanları, hem içeriye hem dışarıya yapılan kurumsal iletişim; bütün bunların hepsi bir şirketin kültürünü oluşturan öğelerdir.

Kurum kültürünün çıkış noktasında, temelinde bunlar var, fakat unutmamak lazım ki, insan olmadan kültürden de bahsedemeyiz. Yani sadece kağıt üstündekiler değil çalışanlara dokunan şeyler, çalışanların hissettikleridir de aynı zamanda kültür. Nasıl ki bir ülkenin kültüründen bahsederken sadece tarihinden, bayrağından, milli marşından değil yemeklerinden, dilinden, konuşma tarzından da bahsediyoruz, şirketlerde çalışanların günlük yaşantılarında karşılaştıkları şeyler de kurum kültürünü oluşturuyor.

Bir şirketin kültür ve değerlerini esas yaşatan çalışanların varlığı, çalışanların sergiledikleri davranışları. Kültür tamamen duygusal bir mesele. Şirketin logosunda, renklerinde, ofis mobilyalarında, yemekhanesinde, e-mail yazım dilinde, yönetmeliklerinde, ofis içindeki tüm yönlendirme, yazı ve afişlerinde her yerde hissedilen bir şey kurum kültürü.

IMG_2980.JPG

İnsan Kaynakları departmanlarının değiştiremeyeceği, müdahale edemeyeceği olgular olabilir elbette – sektörel şartlar, yönetim stratejisi gibi – fakat birebir kurum kültürünü oluşturan direkt İK’nın oyun alanı, uzmanlık alanına giren konular da var: Yemekhane, performans yönetimi, intranet ve iç duyurular, formel ve informel şirket aktiviteleri. Kültürü yaşatan, çalışanlara aktaran birçok aksiyon ve araç var.

Kurum kültürü günlük yaşantıda, çalışanlara dokunan bütün temas noktalarında yaşatılacak ve hissettirilecek bir şey. Dolayısıyla, İnsan Kaynakları’nın kurum kültürünü çalışanlara benimsetmek ve yaşattırmak gibi bir görevi de söz konusu diyebiliriz.

IMG_2979.JPG

Amerika’nın en büyük e-ticaret şirketlerinden biri olan ve adeta ‘kurum kültürünün piri’ sayılabilecek Zappos’un başarısının altında yatan kurum kültürüne ve çalışanlarının mutluluğuna verdikleri önem. Öyle ki, dört haftalık bir oryantasyon ve eğitim süresinin sonunda şirkete katılan yeni çalışanlara işi bırakmaları için $2000 teklif ediyorlar. Bir aylık süre zarfında gördüklerinden etkilenen ve kalmak isteyen çalışan, teklifi reddederek şirkete ‘bağlanmış’ oluyor.

Tıpkı Zappos örneği gibi şirket kültürü ve çalışan bağlılığı arasındaki ilişkiyi anlatan birçok makale, birçok araştırma var. Neticede adaylara cazip bir teklif ve yan haklar paketi sunarak şirkete çekmek mümkün, fakat çalışanları elde tutan, kalbini kazanan esas kurum kültürü…

Reklamlar

2 thoughts on “Kurum Kültürü Kağıt Üstünde Kalmamalı!

  1. Geri bildirim: İşin Başı Kültür, İşin Sonu Kültür | İK & İletişim

Bir Yanıt Bırakın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

WordPress.com'da ücretsiz bir web sitesi ya da blog oluşturun.

%d blogcu bunu beğendi: