Z Kuşağı Gümbür Gümbür Geliyor!

Şirketler son iki üç yıldır harıl harıl Y Kuşağı seminerleri, eğitimleri düzenliyor. İK zirveleri ve konferanslarında Y Kuşağı’nın tüm özellikleri masaya yatırılıyor, kurumların çalışma ortamlarında, iş yapış biçimlerinde, organizasyon yapılarında uyum göstermeleri gereken, Y Kuşağı’na adapte etmeleri gereken noktaların altı tek tek çiziliyor…

Hepimiz biliyoruz; Y Kuşağı esneklik arıyor, serbest bir ortamda ve düşünce yapısında çalışmak, sık sık geri bildirim almak ve yaptığı iyi işlerle takdir görmek istiyor. Şirketler bunu sağlamak için langırt masalarından oyun odalarına ‘eğlenceli’ ofis ortamları yaratıyor, iç iletişime ve çalışan bağlılığı etkinliklerine önem veriyor, ayrıca yöneticilerin çalışanla sık sık birebir iletişim kurmasına olanak sağlıyor ve bu değişim-dönüşüm trendleri çok bilindik birer norm haline geliyor.

Y Kuşağı’na hazırlandık, adapte oluyoruz; peki ya sonrası? Alttan X ve Y’lerden çok daha farklı bir kuşak geliyor, Z Kuşağı! Üstelik öyle sessizce usulca değil, gümbür gümbür geliyorlar!

IMG_2853.JPG

1995 sonrası doğumluları kapsayan Z Kuşağı (içlerinde en büyükleri şu anda 20 yaşını henüz doldurmadı) ile yavaş yavaş işe alım süreçlerinde karşılaşmaya başlıyoruz. Özellikle şirkete gelen stajyerler ve üniversite kulüplerinde aktif çalışan öğrencilerde bu özellikleri çok net gözlemleyebiliyoruz. Daha aktifler, daha ilgililer, daha sabırlılar, daha yardımcılar, daha istekliler…

Geçenlerde Slideshare’de gördüğüm, Sparks & Honey danışmanlık firması / ajansının bir sunumundan Z Kuşağı’yla ilgili bazı ilginç bulguları paylaşmak istiyorum:

  • Y Kuşağı hakkında genel bir tembel algısı varken, Z Kuşağı dünyayı değiştirmek, dünyada bir fark yaratmak istiyor. Amerika’da Çalışma Bakanlığı’nın 2013 yılındaki raporuna göre 16-19 yaş arası gençlerin dörtte biri (%26’sı) halihazırda aktif olarak gönüllülük yapıyor. Sosyal Girişimciliğe çok yatkınlar.
  • Y Kuşağı’nın yaşadığı ekonomik zorlukları (global kriz sonrası sadece Türkiye’de değil, Amerika ve Avrupa’da yeni mezunlarda görülen yüksek orandaki işsizlik) gördüler, ders aldılar ve çalışmak konusunda daha duyarlılar. Y Kuşağı’na göre bu açıdan daha olgunlar. X Kuşağı’nın kafa yapısına daha yakınlar, yani X’le daha çok anlaşacaklar.
  • Erken yaşta çalışma hayatına atılmak istiyorlar. İsteksiz yapılan bir aylık bir yaz stajından bahsetmiyorum, ciddi ciddi uzun dönemli iş fırsatlarını kovalıyorlar.
  • Z Kuşağı’nın dikkat süresi Y Kuşağı’ndan daha da kısa. Y Kuşağı’nın tercih ettiği 140 karakterlik kısa metinlerin de ötesine sembollerle, emojiler ve emoticonlarla iletişim kuruyorlar. İletişimlerinde metinden çok görsellik hat safhada önemli. Örneğin, sosyal medyada sıkça gördüğümüz capsli resimler vb.
  • Y Kuşağı 2 ekranla yaşamaya alışkınken, Z Kuşağı ‘doğuştan’ en az 5 farklı ekranla birden yaşamayı içselleştirmiş durumda – TV, smartphone, laptop, desktop, tablet, oyun konsolu, kitap okuyucu (kindle gibi e-reader’lar)…
  • Y Kuşağı’ndaki sürekli ‘neden ben’ diye sorgulayan, özgüven eksikliği yaşayan ruh hali yerine kendine daha çok güvenen, daha sakin, oldukça alçak gönüllü bir yapıdalar.
  • Y Kuşağı şimdiye odaklıyken, yani iş sonuçlarını hemen almak, hemen takdir görmek isterken, Z Kuşağı daha gelecek odaklı.
  • Y Kuşağı ‘keşfedilmeyi’ beklerken, Z Kuşağı kolektif başarıyı hedefliyor.
  • Z Kuşağı ırka ve cinsiyete dayalı ayrımcılığa, cinsiyet rollerine daha duyarlılar.

IMG_2823.PNG

Internetin olmadığı bir dönemi hiç yaşamamış, ödev yaparken Ana Britannica sayfalarından hiç özet çıkarmamış bir nesilden bahsediyoruz. Akıllı telefonlarıyla her yerden, sürekli sanal dünyaya ‘connected’ olan, birbirleriyle telefondan konuşmak hatta e-mail göndermek yerine sosyal medyadan emojiler, ikonlar ve görüntülerle konuşmayı tercih ediyorlar. Sosyal olaylara çok ilgileniyorlar. Çevreye, teknolojik ilerlemeye, ekonomiye, sosyal adaletsizlik ve eşitsizliğe daha duyarlılar.

Gerçekten de gümbür gümbür, dolu dolu geliyor Z Kuşağı… Nasıl ki İnsan Kaynakları olarak Y Kuşağı’na uyum sağlamak için birçok yeniliğe, değişime dört kolla sarılıyoruz, çok da uzak olmayan bir gelecekte Z Kuşağı’nı daha da çok konuşmaya başlayacağız gibi geliyor. Z Kuşağı’nın beklentilerine seslenecek, ihtiyaçlarını karşılayacak yepyeni stratejiler, çalışma şekilleri ve organizasyonlar tasarlayacağız.

Reklamlar

2 thoughts on “Z Kuşağı Gümbür Gümbür Geliyor!

  1. Geri bildirim: Ş Kuşağı: Halis Muhlis Türk Kuşakları! | İK & İletişim

  2. Geri bildirim: Akın Başal | İK&İletişim

Bir Yanıt Bırakın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

WordPress.com'da Blog Oluşturun.

%d blogcu bunu beğendi: